Tudástár elem << ELŐZMÉNYEK

„Még mindig bepisil” - Szobatisztaság körüli problémák

A szobatisztaság kialakulása nagy mérföldkő minden gyermek életében, ám a száraz nappalok és éjjelek elérése esetenként az átlagnál jóval nehezebb és hosszadalmasabb folyamat.

Szerző: Gregó Enikő | Lektor: Dr. Gádoros Júlia
Publikálás dátuma: 2015-09-24

A szobatisztaság fogalma

A szobatisztaság magába foglalja mind a vizelet, mind a széklet visszatartásának és ürítésének akaratlagos szabályozását. Az e körüli problémák - azaz a bepisilés és/vagy bekakilás - jelentkezhetnek csak nappal, vagy csak éjjel, de mindkét napszakban is egyaránt. Típusukat tekintve lehetnek elsődlegesek vagy másodlagosak. Az elsődleges formában szobatisztaság sosem alakult ki vagy a kontinens időszak kevesebb volt, mint egy év. A másodlagos típus esetén legalább egy év szobatiszta időszakot követően ismét megjelenik a bepisilés és/vagy bekakilás. Az előforduló „balesetek” sosem szándékosak, a kisgyermek akaratától függetlenek!

A szobatisztaságra való szoktatást a gyermeki fejlődést figyelembe véve általában kétéves kor körül érdemes elkezdeni, és 4-5 éves kor körüli tartóssá válása tekinthető általánosnak. Ha egy bizonyos időn túl a szobatisztaság nem akar megszilárdulni, a következő szempontokat figyelembe véve szükséges lehet segítségért fordulni:

  • A bepisilés miatt 5 éves kor után érdemes legkorábban szakembert felkeresni, főleg ha 3 hónapja legalább hetente kétszer előfordul.
  • A bekakilás egy 4 évesnél idősebb gyermeknél 3 hónapon át, hetente minimum egyszer jelentkezve igényel fokozottabb figyelmet.

Fotó: life.hu

Mi állhat a háttérben?

A szobatisztaság körüli problémák hátterében szervi és pszichés, illetve szociális és családi tényezők egyaránt szerepet játszhatnak. Legelőször egy alapos orvosi kivizsgálás ajánlott.

  • Szervi okok. Ritkán ugyan, de fény derülhet ekkor pl. a bepisilés mögött álló vese tájéki fertőzésre, epilepsziára vagy a bekakilást okozó fájdalmas végbélnyílás körüli folyamatokra. Az esetek jelentős többségében a szervi ok azonban kizárható, és további gyermekpszichiátriai vizsgálat szükséges.
  • Szoktatási hibák. A vizelet és széklet ürítés feletti akaratlagos kontroll tanulási folyamatok eredményeképpen alakul ki. A szokáskialakítás során többféle akadályozó tényező is felléphet. A túl korai szoktatás során a szülők előbb szeretnének elérni sikert e téren, mint ahogy arra a gyermekük biológiai-pszichológiai érettsége lehetőséget nyújt. A folyamatos kudarc miatt hamarosan már a bili látványa is szorongást, dacot és ebből adódó szülő – gyermek kapcsolati konfliktust vált ki. A siettetés máskor a gyermek megfelelni akarása miatt túl korai szobatisztaságot eredményez, azonban ez a megszerzett funkció nem belsővé vált szabályt, hanem pusztán engedelmességet követ, és a későbbiekben könnyen bekövetkezhet visszaesés. Előfordulhat továbbá, hogy elhanyagoló bánásmód miatt hiányzik az a minta, és legfőképpen a megerősítés, ami motiválhatná a gyermeket a szobatisztaság elérésére.
  • Nem ritka, hogy bizonyos életesemények (pl. testvér születése, válás, anyától való elszakadás) befolyásolják a folyamatot.
  • Végül, de nem utolsó sorban a családi rendszerben megfigyelhető problémák (összemosódott határok, túlféltés, rejtett konfliktusok) is gyakran feltérképezhetők a háttérben.
  • Érzelmi zavarok. A széklettel kapcsolatos problémáknál rendszerint súlyosabb érzelmi zavarokat találunk, mint a vizeletürítéssel kapcsolatos nehézségeknél.

A pszichés problémák nemcsak forrásai, hanem következményei is lehetnek az inkontinenciának: a bepisilés, bekakilás miatti stressz és a szégyen megnehezíti a kortárs csoportba való beilleszkedést, az évek előre haladtával a gyermek kirekesztettséget élhet meg társai között.

Kezelés

Az ürítési zavarok terápiájának célja az akaratlagos szabályozás elérése Ehhez segítséget jelenthet a

  • naplóvezetés a száraz és nedves időszakokról,
  • megfelelő toalett és ivási szokások kialakítása
  • „pisi csengő”

Ha szükséges, a kapcsolódó érzelmi és magatartási problémák kezelése az adott problémára vonatkozó terápiás ajánlások mentén történik.

Irodalom:

von Gontard, Alexander (2013): The impact of DSM-V and guidelines for assessment and treatment of elimination disorders. In: European child and adolescent psychiatry, Volume 22, Issue 1, Supplement, pp 61-67.

von Gontard Alexander (2012): Enuresis. In Rey JM (ed), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva, International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions.

von Gontard Alexander (2012): Encopresis. In Rey JM (ed), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva, International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions.

Székely, J., 2008. A viselkedés és az érzelmi élet egyéb zavarai. In: Á. Vetró, szerk. Gyermek és ifjúságpszichiátria. Budapest: Medicina Kiadó.

Vetró, Á. & Dombóvári , E., 2006. A kognitív viselkedésterápia alkalmazása gyermekkorban. In: K. Mórotz & D. Perczel - Forintos, szerk. Kognitív viselkedésterápia. Budapest: Medicina Könyvkiadó.

Kapcsolódó cikkek
Szorongásos zavarok gyermekkorban
A szorongásra legtöbbször negatív előjellel gondolunk, pedig normális, sőt, kifejezetten hasznos jelenség. A szorongás állapota képessé tette az embert arra, hogy a számos rá leselkedő veszély...
Dr. Nagy Péter2015/07/21
Rossz tanuló a gyermek, vagy specifikus tanulási zavarban szenved?
A „rossz tanuló” gyermek legtöbbször nem lusta, nem motiválatlan, nem is gyenge képességű, hanem valamilyen specifikus tanulási zavarral, részképesség zavarral küzd, és emiatt sok hátrány...
Antal-Valecsik Zsófia2015/08/18
Miért tikel a gyermekem?
A tikekkel kapcsolatban sok tévhittel találkozhatunk, ezért az érintett családoknak különösen fontos tisztában lenniük a tünetek természetével, hiszen sok nehézséget éppen a téves feltételezések,...
Bognár Emese, Tárnok Zsanett2015/09/01
Menjen vagy maradjon? Az iskolaérettségről
A hatályos törvény szerint a gyermek, abban az évben, amelynek augusztus 31.-ig betölti hatodik életévét, tankötelessé válik. De vajon iskolaérett-e ebben az időpontban?
Dr. Besnyő Márta2015/08/19
Olyan, mint akit felhúztak!
Gyermeke nehezen marad egy helyben? Könnyen elterelődik a figyelme? Hiába szólongatja, mintha nem is hallaná, hogy hozzá beszélnek? Hamar kerül konfliktusba társaival? Nem „rossz gyerek”,...
Dr. Garas Péter, Vidomusz Réka2015/07/23
Web Analytics